מהדורת ISO 9001: 2015 דורשת שיפור מתמיד של היעילות של מערכת ניהול האיכות (QMS). סעיף 8.5.1 בתקן דן בשיפור מתמשך (Continual Improvement) וזה מאגד היבטים שונים במערכת ניהול האיכות:
- מדיניות האיכות
- יעדי איכות מדידים
- תוצאות מבדקים
- ניתוח נתונים
- פעילות מתקנת
- פעילות מונעת
- סקר הנהלה
מהו שיפור מתמיד?
מדובר בשיפור מתמשך, אשר אינו חד פעמי או לתקופה מוגדרת בלבד. השיפור המתמיד מתייחס למוצרים, לשירותים או לתהליכים, וזאת באמצעות שיפור הולך וגדל לאורך זמן בצורה של נדבך על גבי נדבך או באמצעות שיפורים פורצי דרך הכרוכים בשיפורים גדולים בתחומים עסקיים עיקריים המבוצעים בבת אחת. הניסיון מלמד, כי פרויקטים לשיפור פריצת דרך מניבים את התשואה הכלכלית הגבוהה ביותר לטווח הקצר עד הבינוני.
מודל השיפור המתמיד
אחד הכלים הנפוצים ביותר ליישום השיפור המתמיד הנו שיטת הבטחת איכות המבוצעת בארבעה שלבים וידועה בכינויה כמודל או מחזור PDCA.
PDCA הנו ראשי תיבות של המילים: Plan, Do, Check, Act ונסביר:
- תכנן (Plan)- זהה הזדמנות ותכנן את השינוי.
- בצע (Do)- יישם את השינוי בקנה מידה קטן (פיילוט).
- בדוק (Check)- עשה שימוש בנתונים כדי לנתח את תוצאות השינוי וקבע האם זה הביא להבדל בין שהיה קודם לכן.
- פעל (Act)- אם השינוי שבוצע הביא להצלחה, יישם אותו בקנה מידה רחב יותר וסקור את התוצאות על בסיס מתמשך. היה והשינוי לא הוגדר כהצלחה, עצור והחל בביצוע המחזור כולו מחדש, וחוזר חלילה.
שיפור תהליך
כדוגמה לשיפור תהליך ניתן להציג את הקיצוץ בעלויות. באמצעות ארגון מחדש של תהליכים שונים בארגון ניתן לזהות משימות או פעילויות שונות שנהגנו ליישם במסגרת התהליך הקודם ובכך להשמיטן, ליצור תהליך משופר, אפקטיבי יותר ואף "רזה" בהשוואה לתהליך הקודם.
שיפור מתמיד- דוגמא
תוכנית הכשרה המבוצעת על בסיס חודשי ומיועדת להכשיר עובדים לעבודה במגוון תפקידים יוצרת שיפור מתמשך במקום העבודה. זאת מאחר והיא מאפשרת לעובדים שונים להכיר מקרוב ליום אחד תפקידים חדשים שאחרים מבצעים על בסיס יומיומי וכך ניתן לשלוף ולנתח קיבעונות מחשבתיים וביצועיים, לאפשר לאחרים לחוות דעתם על המבוצע ולהאיר את דרך הביצוע מזווית ראיה שונה.
שיטות נוספות, בהן נעשה שימוש נרחב במסגרת השיפור המתמיד תוך מתן דגש על מעורבות העובדים, שילוב עבודת צוות, ביצוע שיטתי של תהליכים והקטנת השונות, הפגמים וזמני המחזור, הנן:
- "Six Sigma"– שיטה המספקת לארגון כלים ייעודיים שמטרתם לשפר את יכולת התהליך העסקי שלהם ובכך מסייעת להוביל להפחתת פגמים, לשיפור ברווחים, להעלאת המורל בקרב העובדים ולשיפור איכות המוצרים או השירותים;
- "Lean" (ניהול רזה)– סט של נהלים לשיפור היעילות הארגונית באמצעות צמצום וחיסול פעילויות מיותרות שאין להן תוספת ערך;
- "TQM" (ניהול איכות כולל)– זוהי גישה ניהולית שמטרתה לחתור להצלחה בטווח הארוך, וזאת באמצעות שיפור שביעות רצון הלקוחות. גישה זו מערבת את כל חברי הארגון הנוטלים חלק בשיפור תהליכים, שירותים, מוצרים ובכלל תרבות העבודה בארגון.
בואו נעשה סדר
העובדה שנעשה שימוש צולב תדיר בין שני מונחים שונים, מחייב מתן התייחסות פרטני תוך הדגשת השוני ביניהם:
- Continual Improvement– מונח רחב המתייחס לשיפור מתמיד ומיוחס על ידי Edwards Deming לתהליכים כלליים של שיפור ולשיפורים "בלתי רציפים" כך, שגישות שונות מכסות תחומים שונים.
- Continuous Improvement (שיפור מתמשך)– מונח זה מהווה תת קבוצה של שיפור מתמיד, תוך התמקדות ספציפית בשיפור ליניארי ומצטבר של תהליך קיים. יש המייחסים את השיפור המתמשך הזה לטכניקות של בקרת תהליכים סטטיסטיים.
מעוניינים לשפר ולשדרג את מערך ניהול האיכות בארגונכם ובכך להביא להתאמה אופטימלית לנדרש בתקן ההסמכה ISO 9001:2015 ולשיפור המערך הניהולי שלכם ומקסום התהליכים הפנים ארגוניים אותם אתם מפעילים? צרו עמנו קשר (09-7654114).
כמנהל בכיר לשעבר במכון ולאחר צבירת למעלה מ- 25 שנות ניסיון, אנו יודעים לעשות זאת על הצד הטוב ביותר ובזה מתמקדת מומחיותנו, ובכך תחסכו לעצמכם טרחה, הוצאות וזמן יקר.
פיקוח הנדסי | פיקוח ריתוך | פיקוח צד ג' | בודק מוסמך | התעדת תהליכים | הסמכות | ציוד לחץ | ייעוץ הנדסי| ASME/PED | תקינה ורגולציה | חוו"ד מומחה | הדרכות וקורסים מקצועיים
© כל הזכויות שמורות לעו”ד אינג’ עדי א. עציץ ואין לעשות במאמר זה, כולו או חלקו, שימוש כלשהו ללא קבלת רשותו הפורמלית מראש.