הלחמה- עקרונות השיטה ויישומים

המונח הלחמה מצביע על קבוצה של תהליכי חיבור של מתכות הכוללים: הלחמה באמצעות ידית (Torch Brazing), הלחמת תנור, הלחמה אינדוקציה, הלחמה עמוקה, הלחמה בדיפוזיה, הלחמה בהתנגדות והלחמת IR (Infra-Red).

חיבורים באמצעות הלחמה אפשריים כאשר מכלול של חומרי בסיס מחומם לטמפרטורת ההלחמה בנוכחות מתכת מילוי עם "ליקווידוס" (הטמפרטורה שמעליה החומר הופך כולו לנוזל) מעל 450 מעלות צלזיוס אך מתחת ל"סולידוס", או לנקודת ההתכה של חומרי הבסיס. מתכת המילוי מתפזרת בין משטחי המגע הצמודים של המחבר באמצעות פעולה נימית (קפילארית)-  היכולת של הנוזל לזרום במקום צר, וזאת בהעדר סיועם של כוחות חיצוניים ובמקרים מסוימים אף בניגוד לכוחות הללו, כאשר חום מסופק באמצעות המערכת ומותאם לתהליך וליישום.

השימוש בהלחמה נפוץ, מבחינה כלכלית, לצורך ייצורם של מתכות בעלות חוזק גבוה מבחינה מטלורגית, וזאת כאשר משמרים את התכונות הבסיסיות של החומר. תהליכי הלחמה מגוונים משמשים לצורכי חיבור תעשייתיים ומסחריים. דוגמאות של יישומי הלחמות, אשר יובאו במסגרת זו ובמאמרים נוספים באתר החברה, ממחישות מתי לבחור בהלחמה כתהליך חיבור, כיצד לתכנן את המחבר וכן אילו חומרים מתאימים ביותר ליישום מסוים.

עקרונות השיטה

הלחמה מוגדרת ככזאת אם היא עומדת בשלושה קריטריונים:

  • רכיבי המכלול חייבים להיות מחוברים ללא התכה של חומרי הבסיס.
  • למתכת המילוי חייבת להיות טמפרטורת "ליקווידוס" מעל 450 מעלות צלזיוס.
  • מתכת המילוי חייבת להרטיב את משטחי חומרי הבסיס ולהישאב לתוך או להיות מוחזקת בתוך המחבר באמצעות פעולה נימית (כפי שהוסבר לעיל).

כדי להשיג חיבור טוב תוך שימוש בכל אחד מיישומי תהליכי ההלחמה, על הרכיבים, המיועדים להלחמה, להיות נקיים ומוגנים באמצעות "פלקס" (Flux) או תוך יצירת אווירת הגנה במהלך תהליך החימום, וזאת כדי למנוע התחמצנות יתר או שינויים אחרים במשטח העלולים לפגום בתהליך ההלחמה. על הרכיבים המיועדים להלחמה להיות מתוכננים, כך, שפעולה נימית של מתכת המילוי תתאפשר לאחר ביצוע התאמה בין חומרי הבסיס. כמו כן, תהליך החימום חייב להיבחר כך, שהוא יספק טמפרטורת הלחמה מתאימה וכן פיזור חום מתאים.

יישומים

בתהליך ההלחמה נעשה שימוש מסיבות מגוונות לצורך חיבור של חומרים שונים. ברוב המקרים המוטיבציה הינה לחבר חומרים שונים כדי להשיג את התועלות המקסימליות מחיבור שני חומרי הבסיס או כדי ליצור את החיבור הטוב ביותר מבחינת עלות תועלת.

באמצעות תכנון נכון הלחמת המכלול המתקבלת תתפקד טוב יותר מאשר כל אחד מחומרי הבסיס המיועדים לחיבור.

יישומי הלחמות מכסים מגוון רחב מאוד של מוצרים, החל מצעצועים זולים ועד למנוע מטוס מהאיכות הגבוהה ביותר, רכיבים אוטומוטיביים, מערכות המיועדות לפעול באמצעות אנרגיה גרעינית, ציוד אלקטרוני, מיכלי לחץ, רכיבים ביו רפואיים וכלי רכב המיועדים לתעופה וחלל.

אתם מוזמנים ללמוד יותר על תהליך חיבור חשוב זה במאמרים נוספים אשר יפורסמו באתרנו.

במקביל הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר ולתאם פגישת ייעוץ כללית וכן לצורך הסמכת מלחימים, הסמכות תהליכי הלחמה ופיקוח על ביצוע עבודות הלחמה שונות.

פיקוח הנדסי | פיקוח ריתוךפיקוח צד ג' | בודק מוסמך | התעדת תהליכיםהסמכות | ציוד לחץ ייעוץ הנדסי| ASME/PED | תקינה ורגולציה | חוו"ד מומחה | הדרכות וקורסים מקצועיים

© כל הזכויות שמורות לעו”ד אינג’ עדי א. עציץ ואין לעשות במאמר זה, כולו או חלקו, שימוש כלשהו ללא קבלת רשותו הפורמלית מראש.

Facebook
LinkedIn
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן