רעש האדמה מזעזע בימים האחרונים את הצפון, והציבור מצוי בחרדה מפני הבאות… ובצדק!
השאלה שמעסיקה רבים מאיתנו הינה, האם המבנים בישראל חזקים דיים כדי לעמוד איתן ברעידות אדמה? ובכן, תלוי את מי שואלים…
במאמרי זה אבקש להציג סוגיה חשובה שאינה ידועה לציבור הרחב וראוי שזו תדיר שינה מעיני כולנו ותעורר את כולנו להעלות נושא כה חשוב זה על סדר היום הציבורי.
את המבנים בישראל, כמו גם בעולם הרחב, נדרש לחזק במוטות פלדה לזיון בטון. עד כה ניתן היה לעשות שימוש בשני סוגים של מוטות פלדה- אלה המיועדים לריתוך (מוטות רתיכים) ואלה שאינם מיועדים לריתוך (מוטות לא רתיכים). איך מבדילים ביניהם? ובכן לא ניתן אלא אם כן יש לכם עין מקצועית לזהות את הסימון שעליהם.
מוטות פלדה המיועדים לריתוך הינם אלה שהרכבם הכימי מאפשר לבצע בהם פעולות ריתוך.
מה קורה אם המוטות לא מיועדים לריתוך אך בכל זאת מחברים אותם באתר באמצעות ריתוך? ובכן, חוזקם המכאני וגמישותם נפגעת בצורה משמעותית. זאת אומרת שהמוטות פריכים וניתנים לשבירה בצורה קלה יותר.
שומה עלינו לזכור שהמתכנן מבסס את חישוביו על חוזק נתון של מוטות הפלדה אך כאשר מבוצע ריתוך במוטות שאינם מיועדים לריתוך, המבנה חזק פחות וגמישותו אף היא פחותה, לעתים אף מתחת לחוזק המינימלי שחושב ונקבע על ידי המתכנן.
האם יש הקפדה באתרי הבניה להבטיח שהמוטות לא יתערבבו ושחלילה לא תבוצע פעולת ריתוך במוטות שאינם מיועדים לריתוך?! שאלה טובה!
זו הסיבה שהתקן הישראלי העדכני 4466 חלק 3 אוסר כיום שימוש במוטות שאינם מיועדים לריתוך.
אז מה עם כל המבנים שנבנו עד כה?! שאלה טובה….
האם ניתן היה להבטיח מראש שהבלבול באתר יימנע? האם ניתן היה להבטיח מראש שאם תבוצע פעולת ריתוך היא תיעשה בצורה מקצועית ומבוקרת שתבטיח את חוזקו הנדרש של המבנה?!
בודאי!!! אז למה זה לא קורה?! שאלה טובה….
המציאות בישראל מלמדת לצערי, שכל מה שאינו חובה נותר וולונטרי!
אין בישראל חובה להבטיח שרק רתכים מוסמכים יועסקו בעבודות ריתוך.
אין בישראל חובה להבטיח שכל עבודת ריתוך תפוקח אך ורק באמצעות מפקחי ריתוך מוסמכים.
יובהר, כי הכתובת מצויה על הקיר כל הזמן! האסון הבא הוא אך במרחק פסע מאיתנו.
התוצאה הינה, כי לא ניתן להבטיח שכל המבנים בישראל חזקים דים כדי לעמוד איתן ברעש אדמה. בנוסף, לא ניתן להבטיח שכל המבנים גמישים דיים ומסוגלים להתנודד בצורה בטוחה ברעש אדמה.
לסיכום, תחילה עלינו להפנים שיש לנו בעיה קשה ועם האמת הזו צריך להתמודד ויפה שעה אחת קודם. חובה על כולנו להעלות את בעיית הריתוך הקיימת בישראל ולהניחה על סדר היום הציבורי. אם נמשיך לעצום את עיננו ולהפנות את גבנו לבעית בטיחות מובהקת זו, בל נתפלא אם נמצא את עצמנו נאלצים להתמודד עם אסון כבד שעלול לזעזע אותנו מוקדם מכפי שאנו יכולים לשער.
© הכותב אינג' עדי א. עציץ, עורך דין הנו יו"ר הוועדה הלאומית לריתוך בישראל מטעם לשכת המהנדסים, מפקח ריתוך מוסמך, בודק מוסמך של ציוד לחץ ומומחה לתקינה ורגולציה.